Złączenia międzywarstwowe
Jednym z warunków prawidłowego funkcjonowania nawierzchni drogowej, jest właściwe wykonanie złączenia międzywarstwowego. Każde przejście osi pojazdu przez przekrój drogi wywołuje pewien poziom naprężeń i odkształceń w konstrukcji. Jednym z ważniejszych elementów pracy konstrukcji, decydującym o rozkładzie naprężęń w warstwach asfaltowych, ale również ich dalszemu przenoszeniu do niższych warstw, jest złączenie międzywarstwowe.
Właściwe powiązanie warstw asfaltowych daje możliwość stworzenia trwałej i monolitycznej struktury. W konstrukcji asfaltowej, w której warstwy nie są związane, każda warstwa pracuje niezależnie. To sprawia, że ugięcia i odkształcenia tych warstw są dużo większe, a zmęczenie materiału i destrukcja poszczególnych warstw następują znacznie szybciej.
KLUCZOWE ASPEKTY DECYDUJĄCE O JAKOŚCI ZŁĄCZENIA MIĘDZYWARSTWOWEGO
- Właściwy dobór emulsji ze względu na rodzaj asfaltu i charakter łączonych warstw – penetracja asfaltu, IR (indeks rozpadu emulsji), lepkość emulsji i jej wartość pH,
- Poprawne dobranie ilości dozowanej emulsji w przeliczeniu na wytrącony asfalt dla połączeń poszczególnych warstw,
- Jakość i warunki wykonania zabiegu – czystość skrapianego podłoża, sprzyjające warunki atmosferyczne, układanie kolejnej warstwy możliwe po całkowitym rozpadzie emulsji na skropionym podłożu i odparowaniu wody.
- Czystość podłoża – powierzchnia przeznaczona do skropienia powinna być sucha oraz oczyszczona sprężonym powietrzem lub szczotką mechaniczną.
Do tej technologii polecamy nasze emulsje: C60B3 ZM, C60BP3 ZM, C60B10 ZM/R
Więcej informacji w broszurze na stronie: https://www.pswna.pl/komisja-emulsyjna/
Powierzchniowe utrwalenie
Powierzchniowe utrwalenie to zabieg utrzymaniowy nawierzchni drogowej polegający na skropieniu podłoża emulsją asfaltową, równomiernym rozłożeniu kruszywa oraz uformowanie mozaiki kruszywowej walcem ogumionym. Powierzchniowe utrwalenie składa się z co najmniej jednej warstwy lepiszcza oraz jednej warstwy kruszywa.
Powierzchniowe utrwalenie może być stosowane do różnych celów: wykonania nowej warstwy ścieralnej, uszorstnienia nawierzchni, uszczelnienia konstrukcji drogowej przed penetracją wody oraz poprawy jednorodności wyglądu warstwy ścieralnej. Kompozycja powierzchniowego utrwalenia, ilość zużytego materiału na jednostkę powierzchni oraz oczekiwany efekt końcowy zależą od sytuacji na drodze, na której ma być ten zabieg zastosowany.
Rodzaj powierzchniowego utrwalenia oraz właściwości emulsji przeznaczonej do użycia powinny być dobrane indywidualnie do warunków, w których są wykonywane prace. W szczególności należy tu uwzględnić obciążenie ruchem drogowym, rodzaj i stan podłoża oraz warunki topograficzne i atmosferyczne.
Rys.2 Przykład wykonania
Zabieg powierzchniowego utrwalenia przede wszystkim poprawia współczynnik tarcia utrzymywanej w ten sposób nawierzchni poprawiając znacząco bezpieczeństwo użytkowania. Dodatkowymi korzyściami są: redukcja ryzyka związanego ze zjawiskiem aquaplanningu oraz redukcja tworzenia się lokalnego oblodzenia nawierzchni – ciśnienie wywierane przez opony samochodów na ziarna kruszywa utrudnia tworzenie się lodu, ponadto PU ułatwia penetrację środków odladzających.
Najważniejszą korzyścią stosowania powierzchniowego utrwalenia związaną z trwałością drogi jest ograniczenie penetracji wody w głąb konstrukcji, co ma fundamentalne znaczenie w okresie zimowym, gdy nawierzchnia drogowa jest poddana wielokrotnie powtarzającym się cyklom zamrażania i odmrażania – czynnikiem najbardziej destrukcyjnym dla nawierzchni drogowej.
Do tej technologii polecamy nasze emulsje: C65B3 PU/RC, C65BP3 PU/RC, C69B3 PU, C69BP PU
Więcej informacji w broszurze na stronie: https://www.pswna.pl/komisja-emulsyjna/
Mieszanka mineralno – cementowo – emulsyjna (MCE)
Mieszanka MCE to mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna o ciągłym uziarnieniu wytworzona w technologii na zimno w miejscu wbudowania lub w wytwórni stacjonarnej przystosowanej do wytwarzania tego typu mieszanek.
Mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna (MCE) to wartościowy materiał do przebudów i remontów konstrukcji drogowych zbliżających się do końca swojej żywotności. Jest to technologia recyklingu głębokiego na miejscu, która polega na przetworzeniu istniejących, wyeksploatowanych warstw konstrukcji drogowej w nową pełnowartościową warstwę podbudowy. Technologia ta pozwala na efektywne wykorzystanie materiałów ze starej, rozbieranej konstrukcji drogowej zmniejszając ingerencję budownictwa drogowego w zasoby naturalne. Ideą tej technologii jest maksymalne wykorzystanie materiału z przebudowywanej konstrukcji drogowej.
Największymi korzyściami związanymi z stosowaniem technologii głębokiego recyklingu są:
- Ograniczony transport materiałów (możliwość wykorzystania materiału zalegającego w konstrukcji drogowej)
- Zmniejszenie zużycia kruszyw mineralnych
- Technologia produkcji mieszanek MCE „na zimno” minimalizuje szkodliwość dla otoczenia i pracowników
- Możliwość powtórnego użycia betonu smołowego, co w przypadku technologii „na gorąco” nie byłoby możliwe ze względu na ochronę zdrowia pracowników i ochronę środowiska
- Możliwość naprawy wszystkich typów uszkodzeń powierzchniowych i wgłębnych;
- Poprawa równości przebudowywanej konstrukcji nawierzchni
- Szybki postęp robót
Do tej technologii polecamy naszą emulsje: C60B10 ZM/R
Więcej informacji w broszurze na stronie: https://www.pswna.pl/komisja-emulsyjna/
Mieszanki Mineralno-emulsyjne (GE)
Mieszanki mineralno-emulsyjne typu GE powstały we Francji na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia jako ekonomiczna technologia konstrukcyjna i utrzymaniowa dla dróg o niskim natężeniu ruchu .
Możliwości zastosowania mieszanek GE są szerokie; od wykonania dolnych warstw podbudowy, do warstwy ścieralnej, wypełniania kolein oraz korekty przekroju poprzecznego.
KORZYŚCI STOSOWANIA MIESZANEK GE:
- Niższe koszty produkcji w porównaniu do mieszanek na gorąco
- Możliwość ich stosowania jako warstwy konstrukcyjne oraz jako zabiegi utrzymaniowe
- Wykorzystanie lokalnych materiałów ( kruszyw )
- W przypadku instalacji mobilnych możliwość produkcji w miejscu wbudowania
- Możliwość magazynowania gotowej mieszanki przez dłuższy okres czasu
- Układanie typowym sprzętem drogowym
- Aspekt ekologiczny – produkcja i układanie mieszanki odbywa się w temperaturze otoczenia
Do tej technologii polecamy nasze emulsje: C60B5 ME (indywidualnie projektowana)
Więcej informacji w broszurze na stronie: https://www.pswna.pl/komisja-emulsyjna/
Cienkie warstwy na zimno (Slurry Seal, Microsurfacing)
Cienka warstwa (CWZ) stanowi zabieg powierzchniowy, którego głównymi zadaniami są uszczelnienie warstwy ścieralnej istniejącej nawierzchni asfaltowej oraz odnowienie cech powierzchniowych, tj. uszorstnienie warstwy ścieralnej zabezpieczanej nawierzchni. Technologia cienkiej warstwy (CWZ) dedykowana jest jako zabieg utrzymaniowy do dróg obciążonych ruchem od KR1 do KR7 (w zależności od lokalnych uwarunkowań oraz specyfiki ruchu drogowego, dla dróg o najwyższych kategoriach obciążenia ruchem mieszanki należy projektować indywidualnie).
Półpłynna mieszanka mineralno-emulsyjna jest formowana i rozkładana na istniejącej nawierzchni, następnie po upływie kilku minut następuje samoistny proces rozpadu emulsji w mieszance z wydzieleniem właściwego lepiszcza w postaci asfaltu drogowego. Po zakończeniu procesu rozpadu emulsji asfaltowej, początkowo półpłynna mieszanka mineralno-emulsyjna przekształca się w stałą mieszankę mineralno-asfaltową Do tej technologii polecamy nasze emulsje: C60BP5 CWZ (indywidualnie projektowana)
Największymi korzyściami związanymi ze stosowaniem cienkiej warstwy układanej w technologii na zimno (CWZ) są:
- korzystna cena w porównaniu z tradycyjnymi remontami realizowanymi w technologiach na gorąco,
- spowolnienie procesów destrukcyjnych zachodzących w niższych warstwach konstrukcyjnych nawierzchni poprzez ograniczenie penetracji wody,
- wykonanie zabiegu we właściwym momencie cyklu życia nawierzchni drogowej może wydłużyć czas eksploatacji nawierzchni o kilka lat bez konieczności przeprowadzania remontów,
- poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi (uszorstnienie warstwy ścieralnej nawierzchni),
- możliwość obniżenia hałasu generowanego przez koła przejeżdżających pojazdów przy zastosowaniu odpowiednio skomponowanych mieszanek,
- cienka warstwa układana na zimno jest przyjaźniejsza środowisku naturalnemu w porównaniu do standardowych technologii stosujących asfalt na gorąco.
Do tej technologii polecamy nasze emulsje: C60BP5 CWZ (indywidualnie projektowana)
Więcej informacji w broszurze na stronie: https://www.pswna.pl/komisja-emulsyjna/
Na stronie zaprezentowano tylko część technologii emulsyjnych. Wykorzystano materiały Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych których członkiem jest OLAN Południe Sp. z o.o.
Dodatkowe informacje
Sławomir Słowik
tel. kom.: +48 577 507 608
e-mail: slawomir.slowik@olanpoludnie.pl